72 hodin: Jak se připravit na krizové situace a společně je zvládnout?
V České republice už jsme zažili mnoho mimořádných událostí a krizových situací, jako jsou povodně, vichřice nebo výpadky proudu. Nejnáročnější bývají první tři dny – tedy 72 hodin. Během nich se můžeme setkat s výpadky vody, tepla, elektřiny, internetu. Bez těchto základních služeb je každodenní život náročnější. Je proto zásadní, abychom byli připraveni a měli doma nouzové zásoby, které nám a naší rodině pomohou toto období zvládnout.
Pravidlo 72 hodin říká, že v krizové situaci, kdy například vypadne elektřina nebo přestane téct voda, by měl každý zvládnout první tři dny bez pomoci záchranných složek – jen s tím, co má doma. Pokud se včas připravíme, pomůžeme tím i ostatním. Záchranné složky se pak mohou soustředit na pomoc lidem, kteří jsou v přímém ohrožení života.
Důležité: Pravidlo 72 hodin se týká jen situací, kdy nám nehrozí vážné nebezpečí. Když se ocitneme v přímém ohrožení života (nehoda, úraz, akutní zdravotní problém), pomoc přijde rychle.
Dobrá příprava může zachránit život
Když se připravíme předem, nebudeme pak v takovém stresu a lépe ochráníme své zdraví i majetek. Budeme klidnější a jistější. Budeme vědět, co dělat, a dokážeme pomoci i svým blízkým a sousedům.
Tato příručka popisuje, jak se můžeme připravit na tři dny bez dostupných služeb. Vychází ze zkušeností získaných v České republice i ve světě. Obsahuje přesně ty informace a postupy, které se v praxi osvědčily jako nejužitečnější.
Společně to zvládneme
V těžkých časech si dokážeme vzájemně pomáhat. Když je nejhůř, držíme při sobě. Jsme houževnatí a vynalézaví.
Informace v této příručce doplňují to, co už víme a umíme. Když budeme připravení, dokážeme ochránit nejen sebe, ale i své blízké.
Důležité kontakty
112 Jednotné evropské číslo tísňového volání
150 Hasiči
155 Záchranka
158 Policie
Informace pro operátora
Kde se to stalo (přesná adresa).
Co se stalo.
Kdo volá (naše jméno).
Nikdy hovor neukončujeme jako první.
Co když nevíme, kde přesně jsme? Operátorovi můžeme říct:
Číslo z nejbližší lampy veřejného osvětlení
Číslo z železničního přejezdu
Popis toho, co vidíme kolem sebe (obchod, školu, most apod.).
Pokud potřebujeme pro sebe či své blízké psychickou pomoc nebo si s někým promluvit o složité situaci, zavoláme na linku důvěry.
Linka první psychické pomoci: 116 123 (nonstop, zdarma)
Linka bezpečí pro děti a studenty do 26 let: 116 111 (nonstop, zdarma)
Linka důvěry Senior telefon: 800 157 157 (nonstop, zdarma)
Více kontaktů na další krizové linky najdeme na www.linkyduvery.cz
Zdroj: Jsme připraveni? | 72hodin

